mandag den 12. september 2011

2 ting, som har sat gang i mine tanker.

Jeg har overhovedet ikke tænkt mig at der skal føres en dårlig stemnig her på bloggen. Men jeg er bare nød til at skrive om to ting, som virkelig har givet mig en klump i halsen i år. Jeg har ikke selv været indblandet i disse to ting, men disse to ting har virkelig sat mine tanker i gang. Jeg har siddet med tårre i øjnene når jeg har set dokumtentar film om det. Og jeg har virkelig sendt tanker til alle de mennesker som det er gået ud over. Det ene af tingene er sket her i Danmark, for godt omkring et halvt år siden. Det andet skete her i sommerferien d. 22.Juli. Du har nok sikkert allerede gættet hvad jeg tænker på. Ulykken med at nogle efterskole elever kæntrede i en dragebåd, og den frygtelige massakre som skete på Utøya i Norge.
Jeg er næsten 100% sikker på, at disse to ting, også har fået dig på andre tanker. Det som skete i Danmark kendte alle i vores land til. Og det som skete i Norge spredte sig over stort set hele verden!

Kæntringsulykken i Præstø Fjord.
Så vidt jeg husker, skete dette en dag i Februar. Et eller andet siger mig at det var en tirsdag eller torsdag. Det var jo en helt almindelig dag for mig, hvor jeg skulle i skole, hjem og lave lektier, spise aftensmad og så i seng. Det var også en helt almindelig dag for de 13 efterskoleelever. En dag hvor de nok havde tænkt sig at fyre den af og have det sjovt efter skole, men det kom de aldrig til. De 13 efterskoleelever sidder i deres klasse lokale og har almindelige timer. Pludselig fortæller deres lære at de skal ud af sejle i dragebåd. De 13 efterskoleelever havde faktisk slet ikke lyst til at tage ud og sejle i dragebåden, og de kunne slet ikke forstå hvorfor de skulle ud og sejle på sådan en kold vinter dag.
Jeg kan sgu godt forstå elevernes holdning. Det er da også noget mærkeligt noget? Jeg kunne forstå hvis det var en varm sommerdag i August måned! De var 15 personer afsted i dragebåden. 2 voksne og så de 13 efterskoleelever.  Det første der undre mig da jeg så dokumentaren om dette, er at de fortæller at der var redningsveste på skolen, men af en eller anden sjov grund, valgte de ikke at tage dem med.
Som sagt sker der det at båden kæntre, fra nu af må de selv klare sig selv. De ligger og skriger i vandet, og de begynder at blive helt følelsesløse. De kan ikke mærke noget af deres krop. Der er lagt ind til land, og 2 af eleverne kan ikke svømme. Nogle af eleverne når land, og begynder at løbe efter hjælp. Et stykke tid efter kommer der en helikopter og henter de andre elever og 1 af lærene op fra vandet. Den anden lære var død... De bliver fløjet til det nærmeste hospital, hvor mange af dem bliver lagt i koma. Dokumentar filmen viste at efter det halve år der er gået, er alle eleverne ikke kommet helt til sig selv endnu. De bor stadig på hospitalet og for genoptræning hverdag.
Da eleverne tog afsted var de nogle helt alimindelige danske teenager. Efter ulykken er der mange af eleverne som skal have hjælp til det meste....

Massakren på Utøya.
D. 22.Juli - igen en helt almindelig dag. (Faktisk min fars fødselsdag.) Jeg er på sprogrejse, og jeg ved intet om at der er sket en frygtelig Massakre i Norge. Det har været en helt almindelig lang dag for mig, og om aftnen sidder jeg inde på mit værelse og camer med min familie. Der er god stemning, men lige så snart mine forældre fortæller mig dette, havde jeg ikke så meget mere at sige. -Mine tanker var et helt andet sted..
Massakren på Utøya fandt sted den 22. juli 2011 på øen Utøya, som en del af Terrorangrebene i Norge. Om eftermiddagen skød og dræbte en mand en række deltager fra den socialdemokratiske ungdomsorganisation Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF), der holdt sommerlejr på Utøya. Mindst 69 meldes dræbt af en mand, som var forklædt som en politimand.
Om natten mellem den 22. og 23. juli blev tallet sat til mindst 80 dræbte, men der var usikkerhed om dette tal. Antallet nåede den 24. juli oppe på 92. Mindst 90 blev indlagt på hospitalet Tallet blev senere nedjusteret til 69.
Under skuddramaet gemte deltagerne på øen sig i buske og krat og andre svømmede til fastlandet.
Omkring klokken 19.00 meddelte nyhedsmedier at gerningsmanden var pågrebet.
Gerningsmanden Anders Behring Breivik havde våbentilladelse, var medlem af en frimurerloge og medlem af en ekstremt højreorienteret gruppe. Via sit private firma købte han kunstgødning i store mængder. Under massakren blev der benyttet såkaldte dum dum-kugler, at påføre størst mulig skade på sine ofre.
Jeg så dokumentar filmen nogle dage før skole start. Den blev sendt sent på aftnen, og jeg sad alene i min mormor og morfars stue. Jeg har faktisk ikke helt tryg da jeg så dokumentar filmen, den gjorde mig virkelig bange! Jeg oplevede også at jeg vågnede og natten og var helt badet ind i sved. Uuuha :-(

Jeg sender virkelig tanker til disse to forfærdelige ting!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar