fredag den 16. september 2011

Spicy kødboller.


Der skal ske noget nyt her på bloggen - og nu kommer det altså til at hande om mad!
Hjemme hos mig er det min søde mor som står for aftensmaden. Hun står ude i vores køkken, dag ud og dag ind, for at forsørge min far og mig. Jeg er virkelig taknemlig for det. Men nogle gange kan jeg simpelhen ikke forstå at hun gider. Jeg kunne forstå det hvis min far stod for aftensmaden en gang imellem.
Min mor elsker at udfordre sig selv i madopskrifter, og vi får aldrig det samme! Det er slet ikke noget jeg har imod, da jeg synes det er spændende at smage noget nyt, så man ikke bare for det sædvanlige boller i kary, lagsagne og kartofler med brunt sovs.
Jeg bliver altid overrasket over den mad vi skal have, og idag blev jeg endda ekstra overrasket..


Vi skulle have disse frikadeller aka. kødboller.
(kald det hvad du vil.)
Jeg fik godt nogle store øjne da jeg så dem. Lad mig beskrive det som - et virkelig anderledes syn.
Men da jeg tog min første bid var jeg solgt. Det er en agtig frikadelle med knuste Nachos udenom.
Jeg synes virkelig det var lækkert. Og sjovere ind at få de sædvanlige frikadeller.

Følg opskriften her:
(4.pers.)
500g hakket kalvekød. 1 rød chili. 1 skalotteløg. 2 fed hvidløg. 6 spsk. stærk chilisauce. 2 spek. sojasauce. 1 tsk. stødt ingefær eller revet frisk ingefær. 1 æg. 1 dl mel. 50g tortilla chips. Olie. Salt og pepper.

Hak chili, løg og hvidløg fint. Kom det i en skål sammen med hakket kød og rør det godt sammen. Tilsæt chilisauce, ingefær, soja, æg og mel og rør det til en fars. Knus tortilla chips til de har samme konsistens som rasp. Form kødet til små boller (ca. 3-4 cm) og vend dem i tortilla chips. Brunes på en mellemvarm pande og bages færdige i ovnen ved 170 grader i 6min.
Vi fik almindelig salat til. Velbekommen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar